Daugavpils Māla mākslas centrā no 20. maija līdz 3. jūlijam būs skatāms Māra Čačkas 2015.gadā radītais grafikas darbu cikls “Nenoteiktie, noteiktie un pateiktie”. Aicinām nepalaist garām izdevību un apsveikt mākslinieku izstādes atklāšanā 20.maijā plkst. 16:00. Šai dienā mākslinieks viesiem būs sagādājis dažu labu pārsteigumu, arī ieeja Māla mākslas centrā izstādes atklāšanas laikā būs bezmaksas.

Māris Čačka – mākslinieks grafiķis, viens no Daugavpils Marka Rotko mākslas centra veidotājiem. Cilvēks, kuram patīk Daugavpils miglas un klusums, bet visvairāk – iespēja lidot.  Mākslas pedagogs, Latvijas mākslinieku savienības, biedrības „Grafikas kamera”, biedrības „Mākslu pedagogu apvienība” biedrs Māris Čačka dzimis 1976. gadā Varakļānos. Absolvējis Daugavpils Pedagoģisko universitāti pašlaik ir DMRMC vadītāja vietnieks, ekspozīciju un mākslas izstāžu kurators Daugavpils Marka Rotko mākslas centrā. Kolēģi viņu sauc par Art director jeb māksliniecisko vadītāju, jo atbildīgs par izstāžu plānošanu, pats iesaistās to veidošanā, ir arī izstāžu kurators. Vadījis un organizējis vairāk nekā 30 mākslas projektus. Piedalījies vairāk nekā 50 mākslas izstādēs, no kurām 9 ir personālizstādes un 9 dubultpersonālizstādes.

„Nenoteiktie, noteiktie un pateiktie” ir darbu cikls, kas atspoguļo autora jaunāko veikumu kā sava veida mākslinieka atmošanos pavasarim jeb atskaiti par izdomāto domās un nosapņoto sapņos, pateikto un reizē nepateikto. Māris Čačka ir dažāds izpausmju meklējumos, taču uzticīgs saturam, reizēm uzbāzīgi atgādinot par šķietamo, bet ne visiem saprotamo. Pavasara dārzs, kas acu skatienam paveras caur aprasojušu logu, ir tikpat neskaidrs un izplūdis kā rudens lietainās dienas atspulgs uz sienas; arī šoreiz M. Čačkas radītā pasaule ir tikpat noslēpumaina – gribas saskatīt kaut ko vairāk, taču ne vienmēr izdodas!

Tā kā Mārim nav sveša glezniecība, ar kuru viņš uzsācis savu radošo ceļu akvareļos, akrila un eļļas darbos, tehniski gleznieciskie paņēmieni un kolorīts ik brīdi ir klātesošs viņa krāsainajās un daudzslāņainajās grafikās. Šoreiz autors skatītāju pārsteidz ar materiālu, izvēloties audekla apdruku un kā izteiksmi sev tuvu grafikas tehniku augstspiedumu, kas estampus rod daudzkārtu kologrāfiju un monotīpiju slāņu mijās, kombinācijās un kārtojumos.

Mākslas zinātnieks Valentīns Petjko raksta: “Lai arī šajā sērijā skatāmie darbi pirmajā mirklī šķiet abstrakti, absurdi un neizprotami, skatot tos tuvāk, var vērot neskaidro un izplūdušo nenoteiktību, kas mijās ar dažādu tēlu siluetiem un autoram tuvo sociālo tēmu un tās noteiktību atblāzmu, kas kopumā veido pateikto. Arī līdz šim Māris Čačka savos darbos centās runāt par vidi un sabiedrību, skarot dzīves notikumus un to attēlojumus izstāžu formātos Latvijā un ārvalstīs. Viņa daiļradē pēdējos gados nozīmīgu vietu ieņem cilvēks, līdzīgais un dažādais, ceļi kā vide, kā ritējums un vides ainava, kā ceļojums, kā rotaļa un spēle starp sevi un iesaistīto skatītāju…”.