10.09.2020

Akcentējot dzelzceļa nozīmi Daugavpils pilsētas attīstībā, Eiropas kultūras mantojuma dienu ietvaros, Rīgas ielā pretī Sv. Pētera Ķēdēs Romas katoļu baznīcai apskatāma Daugavpils pilsētas domes Pilsētplānošanas un būvniecības departamenta izstāde “Dzelzceļš Daugavpilī 160”, kas tapusi sadarbībā ar Daugavpils Novadpētniecības un mākslas muzeju. Tajā ikvienam ir iespēja uzzināt vairāk par dzelzceļa infrastruktūras attīstību Daugavpilī.

Dzelzceļa būvniecības vēsture Latvijas teritorijā aizsākās 1860. gada 8.novembrī, kad uz  Sanktpēterburgas – Varšavas dzelzceļa līnijas tika atklāta kustība dzelzceļa posmā Ostrova – Dinaburga (Daugavpils). 1851. gada 15. februārī imperators Nikolajs I parakstīja „ukazu”, kurš paredzēja uzsākt  Krievijas dzelzceļa maģistrāles būvniecību starp Sanktpēterburgu un Varšavu, tādējādi attīstot rūpnieciskos un tirdzniecības sakarus ar Rietumeiropu.

1861. gada 25. septembrī 217 km garumā tika atklāta vilcienu kustība starp Rīgu un Dinaburgu (Daugavpili). Daudzus gadus, lai rīdzinieki nokļūtu Sanktpēterburgā vai Varšavā, viņiem sākuma bija jādodas uz Dinaburgu, lai pārsēstos uz Varšavas – Sanktpēterburgas dzelzceļa līnijas vilcienu.

1875. gadā stacijā Dinaburga bija divi akmens un viens koka šķūnis 30 lokomotīvēm. 1874. – 1877.g. tika uzcelta 3 stāvu akmens divpusēja pasažieru un kravas stacija ar ūdenssūkni, kapelu un citām ēkām. Stacija kļuva par pilsētas rotu. Pilsēta kļuva par nozīmīgu dzelzceļa mezglu. Te atradās arī tvaika lokomotīvju depo un remontdarbnīcas.

           Izstādē „Dzelzceļš Daugavpilī 160” vēsturiskajās fotogrāfijās, kartēs un shēmas caur dzelzceļa prizmu var izzināt pilsētas vēsturi, redzēt Daugavpils zudušās un esošās dzelzceļa stacijas, sliežu ceļus, lokomotīvju remonta darbnīcas, mainīgo pilsētas dzīvi.

Izstādē izmantoti Daugavpils Novadpētniecības un mākslas muzeja un Latvijas Dzelzceļa vēstures muzeja materiāli.