15.04.2021
Daugavpils Novadpētniecības un mākslas muzejā 2021. gada sezonu atklās ar Māra Čačkas izstādi „Klātienes dialogi”.
Neskatoties uz ārkārtējās situācijas ierobežojumiem, Daugavpils Novadpētniecības un mākslas muzejā norit aktīva gatavošanās jaunajai izstāžu sezonai. Līdz ar pulcēšanās ierobežojumu atcelšanu, muzejs savus apmeklētājus sagaidīs ar mākslinieka Māra Čačkas darbu izstādi, kurai dots šim laikam simbolisks nosaukums – „Klātienes dialogi”.
Māris Čačka ir grafiķis, mākslinieks un mākslas pedagogs, starptautisku mākslas projektu kurators, kā arī Daugavpils Marka Rotko mākslas centra vadītājs. Ieguvis doktora grādu izglītības zinātnē un maģistra grādu mākslā. Māris Čačka ir Mākslu pedagogu apvienības un galerijas SIVIA dibinātājs, Latvijas Mākslinieku savienības un Latvijas Grafikas kameras biedrs. Kopš 1997. gada piedalījies vairāk nekā 85 mākslas izstādēs, tostarp aizvadījis 24 personālizstādes Latvijā, Lietuvā, Baltkrievijā, Itālijā, Zviedrijā, Vācijā, Ukrainā, Polijā un Ķīnā. Mākslinieka darbi atrodami muzejos un privātkolekcijās Latvijā, Lietuvā, Vācijā, Lielbritānijā, Polijā un Norvēģijā.
Pēdējo divu gadu laikā tapušajā lielformāta darbu sērijā Māris Čačka turpina attīstīt dialogu tēmu, kas bija klātesoša arī viņa līdzšinējā radošajā darbā un nozīmīgākajās personālizstādēs “Noteiktie un nenoteiktie dialogi ” un “Dialogi. Paralēles. Dimensijas”.
Šoreiz izstādes nosaukumā izvirzās „Klātienes dialogi”, māksliniekam pievēršoties cilvēka ikdienā aktuālākajam un nozīmīgākajam, proti, saskarsmes nepieciešamībai. Komunikāciju dažādās formās un veidos, saskarsmi ar līdzcilvēkiem Māris Čačka atspoguļo grafiski gleznieciskiem izteiksmes līdzekļiem, radot vizuālus dialogu stāstus, kuru daudzajos krāsas slāņos konceptuāli attēlo savu sajūtu transformācijas izteikto un neizteikto vārdu, sastapto cilvēku, raisīto pārdomu un gūto emociju iespaidā.
Pārklāšanās ar ikdienas saskarsmēm tiek vizualizēta, kārtojot slāni uz slāņa un tajā pašā laikā arī atslāņojot, izmantojot monotipijas elementus, lazēšanu un citas grafiskās tehnikas izteiksmes un nianses, līdz tiek panākta konkrēta kompozīcija, kādu mākslinieks to ir iecerējis. Citreiz vienam dialogam klāt nāk arī cits. Mākslinieks atklāj, ka vienā darbā dažādos slāņojumos iespējams saskatīt arī vairākas mijiedarbības un sarunu turpinājumus – gluži kā dzīvē, kur mēs nemitīgi pārklājamies gan ar informāciju, gan ar dažādām saskarsmēm. Vēlme eksperimentēt darbu radīšanas procesā un savienot pirmajā mirklī šķietami nesavienojamus mākslas medijus un tehnikas sekmē Māra Čačkas individuālā mākslinieciskā rokraksta veidošanos un nemitīgu attīstību.
Leave a Reply